CEO Fraude
Heb jij weleens een afwijkend verzoek ontvangen van je leidinggevende om snel geld over te maken? Dit kan gebeuren en het is misschien wel vrij normaal in jouw organisatie. Maar cybercriminelen kunnen ook misbruik maken via een dergelijk verzoek om je organisatie grote bedragen afhandig te maken.
Crimineel in de huid van manager
Bij CEO-fraude doen criminelen zich voor als een hooggeplaatste manager of bestuurder. Meestal gaan ze zo te werk: een medewerker van de financiële administratie krijgt een e-mail van een leidinggevende met het verzoek om een groot bedrag over te maken naar een buitenlandse rekening. Er is haast bij en het gaat buiten de normale procedures om.
Gedegen voorbereiding
Voordat je een e-mail krijgt, is er al een hele voorbereiding geweest. De cybercriminelen verzamelen informatie over je organisatie, wie de leidinggevende is, hoe hij of zij communiceert en over de procedures die jullie hanteren. Alles om het verzoek voor een overschrijving zo aannemelijk mogelijk te maken.
Hoge druk
Door de hoge druk (er moet snel betaald worden) en hiërarchische afstand tot de leidinggevende gebeurt het regelmatig dat de medewerker afwijkt van de procedure en het geld overmaakt. Dergelijke schade is ook nog eens niet verzekerd omdat de medewerker de handeling zelf verricht.
43 miljoen schade in Nederland
De Fraudehelpdesk rapporteerde in 2022 dat er in Nederland 43 miljoen schade is geleden door dit soort oplichting. Ook kleinere ondernemingen, stichtingen en verenigingen worden slachtoffer van deze vorm van oplichting.Wees dus bedacht op CEO-fraude en laat je niet misleiden.
Met deze tips bescherm je jezelf tegen CEO fraude:
- Wordt je via telefoon of email gevraagd om geld over te maken, controleer dit intern door de betreffende manager persoonlijk te benaderen.
- Bespreek de mogelijkheid van dit soort fraude met collega's en leidinggevenden. Maak duidelijke afspraken over afwijkende verzoeken.
- Zorg voor heldere interne procedures rondom geld overmaken en probeer uitzonderingen op de procedure te vermijden.
- Hanteer bij hoge bedragen het 'vier ogen principe'. Dan kijk je samen met een collega naar het verzoek waardoor je oplichterspraktijken beter doorziet.
- Op de Fraudehelpdesk vind je voorbeelden van verschillende soorten fraude en kun je hulp vragen als je slachtoffer van oplichting bent.