Eerste hulp bij cybercrime

Een cybersecurity incident of datalek kan iedereen overkomen. Weet wat je moet doen als het jou overkomt! Met deze stappen beperk je de schade en voorkom je erger.

Hoe weet je of je gehackt bent?

Je bent mogelijk slachtoffer van een cybercrime incident als je:
Niet meer bij je bestanden kunt.
Er onbekende bedragen van je rekening zijn afgeschreven
Je niet meer kunt inloggen in je mail of op je social media accounts
Je vrienden en familie e-mails of berichten ontvangen die jij niet hebt verzonden.
Op jouw social media account berichten worden geplaatst die jij niet hebt geplaatst

Je kunt op https://haveibeenpwned.com controleren of je e-mailadres of eventuele andere gegevens eerder zijn buitgemaakt door hackers.

Phishing

Heb je op een link in een e-mail geklikt of een bijlage geopend en vertrouw je het niet?

Meld dit zo snel mogelijk bij je instelling of organisatie

Zet je virusscanner aan om mogelijke schadelijke virussen op te sporeen

Verander wachtwoorden als je die via een phishingmail ergens hebt ingevuld

Gebruik je hetzelfde wachtwoord bij andere accounts? Wijzig die ook naar unieke, sterke wachtwoorden

Hier lees je meer over phishing

Ransomware

Blijf kalm
 
Laat het apparaat aan en verbreek de verbinding met het netwerk
 
Verander je wachtwoorden

Neem contact op met je instelling als er accountgegevens of apparatuur betrokken is bij een ransomware aanval. Mogelijk proberen aanvallers meer gegevens buit te maken.

Soms kan versleutelde informatie weer ontcijferd worden. Kijk op No More Ransomware voor meer informatie.

Doe aangifte bij de politie als er sprake is van aantoonbare schade.

Informeer je familie en vrienden

Meer informatie over ransomware lees je hier

Datalek

Ben je slachtoffer van een datalek?

Neem zo snel mogelijk contact op met het bedrijf, de organisatie of de app waar het datalek plaats vindt zodat zij het datalek kunnen stoppen. Als het datalek bij jouw onderwijs- of onderzoeksinstelling plaats vindt kunnen zij je adviseren over het vervolg.

Overleg met de instantie waar het datalek plaats vond of het noodzakelijk is om persoonlijke informatie te veranderen. Bijvoorbeeld je telefoonnummer of het vervangen van een identiteitsbewijs.

Heb je twijfels over de zorgvuldigheid waarmee een organisatie een datalek behandelt? Neem dan contact op met de Functionaris Gegevensbescherming (FG). Elke grote organisatie heeft een FG: die beoordeelt onafhankelijk of een organisatie in lijn met de privacy wetgeving handelt.


Meer informatie over datalekken lees je hier

Fraude en oplichting

Blokkeer je bankrekening als je vermoed dat oplichters je bankgegevens hebben. Neem contact op met je bank als je een betaling wilt terugdraaien en om fraude te melden.

Verander zo snel mogelijk de buitgemaakte wachtwoorden.

Zet multi factor authenticatie aan als dat mogelijk is.

Scan je apparaat op malware en virussen.

Meld fraude en oplichting bij de politie.

Kijk voor meer informatie op de Fraudehelpdesk.

Zo herken je nep websites

Cyberpesten

Iedereen kan slachtoffer worden van cyberpesten. Dit is wat je kunt doen als het jou overkomt.

Reageer niet op de posts, berichtjes of filmpjes

Bewaar alle posts, berichtjes of filmpjes. Sla ze op of maak er screenshots/foto’s van. Het kan dienen als bewijsmateriaal
Aangifte doen? Kijk dan op vraaghetdepolitie.nl

Blokkeer degene die je lastig valt

Staan de filmpjes of berichten op een platform of website? Benader de eigenaar en vraag om het materiaal te laten verwijderen (maak eerst foto’s als bewijsmateriaal)

Eerste hulp bij een cybercrime incident? Neem contact op met iemand die je vertrouwt, bijvoorbeeld de vertrouwenspersoon bij je instelling