Veel gestelde vragen

Jij wilt je kunnen focussen op lesgeven, onderzoeken of studeren, zonder je zorgen te maken over cyberdreigingen. Maar hoe bescherm je studentgegevens, voorkom je phishingaanvallen en werk je veilig met digitale leermiddelen? In deze FAQ vind je korte, praktische antwoorden die je helpen om je digitale weerbaarheid te versterken.

Zoekopdracht annuleren
Zoekresultaten op ''

Wat doe ik bij een datalek?

Eerste hulp bij cybercrime

Probeer overzicht te krijgen: wat is er gebeurd, om welke gegevens gaat het en wat is de impact? Neem onmiddellijk maatregelen om de schade van het datalek te beperken. Neem contact op met de privacy professionals in jouw instelling. Zij bepalen of het datalek gemeld moet worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Overleg met de privacy professionals in je instelling of het datalek wel of niet gemeld moet worden aan de betrokken personen.

Lees meer

Wat doe ik als ik slachtoffer ben van Ransomware?

Eerste hulp bij cybercrime

Als je slachtoffer bent op je werk, meld dit zo snel mogelijk bij je organisatie of instelling. Gaat het om een prive sutuatie, meld dit dan bij de politie. Ontkoppel je computer zo snel mogelijk van het netwerk. Dat doe je door de fysieke netwerkverbinding te verbreken en wi-fi op je apparaten uit te zetten. Maak je regelmatig back-ups? Controleer of die niet aangetast zijn. Schakel een expert in om te zien of zij je bestanden kunnen ontsleutelen.

Lees meer

Wat doe ik bij een security incident?

Eerste hulp bij cybercrime

Blijf kalm Merk je dat je gehackt bent of je bestanden ineens versleuteld zijn? Blijf rustig zodat je gericht kunt handelen en de schade nog enigszins kunt beperken. Laat het apparaat aan, maar verbreek de verbinding met het wifi-netwerk Als je het apparaat uitzet kunnen bestanden en gegevens verloren gaan. Laat het apparaat dus aan staan, maar verbreek wel meteen de verbinding met het netwerk. Doe dit niet alleen voor het gehackte apparaat, maar voor al je apparaten die met het internet verbonden zijn. Zo kun je voorkomen dat er meer schade ontstaat. Gegevens en/of bestanden zijn mogelijk al door...

Lees meer

Is een wachtwoord op een telefoon nodig?

Wachtwoord

Een wachtwoord of toegangscode op je telefoon voorkomt dat iedereen bij je gegevens kan. Zorg dat de schermbeveiliging aan staat en dat de schermbeveiliging aangaat als je niet actief bent op je telefoon. Kies een unieke code die niet eenvoudig te raden is om je scherm te ontgrendelen. Het instellen van gezichtsherkenning of vingerafdrukherkenning is ook een gebruiksvriendelijk manier om je telefoon te beveiligen.

Lees meer

Hoe controleer ik of mijn e-mailadres of wachtwoord gehackt is?

Eerste hulp bij cybercrime

Check op www.politie.nl of www.haveibeenpwned.com of je e-mailadres is gehackt. In deze databases kan je je gebruikersnaam of e-mailadres invullen en eenvoudig ontdekken of het betrokken is (geweest) bij een beveiligingslek. Zijn jouw gegevens buitgemaakt? Wijzig dan zo snel mogelijk je wachtwoord en eventuele beveiligingsvragen en -antwoorden, mocht je deze sinds het moment van uitlekken niet meer hebben gewijzigd. Bovendien kan het zijn dat je meer spam ontvangt, doordat je e-mailadres openbaar is gemaakt. Schakel als het kan extra beschermingsmaatregelen in zoals multi-factor authenticatie zodat cybercriminelen niet alleen met je e-mailadres en wachtwoord kunnen inloggen. Check je hack op politie.nl...

Lees meer

Moet ik aangifte doen als ik slachtoffer ben van cybercrime?

Eerste hulp bij cybercrime

Cybercrime is criminaliteit waarbij gebruik wordt gemaakt van ICT. Door de anonimiteit en het massale bereik van internet is cybercrime aantrekkelijk voor criminelen, omdat ze meer slachtoffers kunnen maken en minder kans hebben om gepakt te worden. De criminele activiteiten kunnen gericht zijn tegen personen, eigendommen, organisaties, elektronische communicatienetwerken of informatiesystemen. De gevolgen van cybercrime zijn verstrekkend. Het kan je niet alleen veel geld kosten, maar ook emotioneel belastend zijn of de reputatie beschadigen van een bedrijf. Voorbeelden van cybercrime zijn: virus, ransomware, phishing, hacking en identiteitsfraude. Doe altijd aangifte als je slachtoffer bent geworden van phishing. Van deze soort...

Lees meer

Hoe vaak moet ik mijn wachtwoord wijzigen?

Wachtwoord

Een nieuw afgegeven of automatisch gegenereerd wachtwoord moet je zo snel mogelijk wijzigen. Daarna hoeven wachtwoorden niet regelmatig gewijzigd te worden. Wijzig je wachtwoord wel als daar aanleiding voor is. Bijvoorbeeld als het systeem dit vraagt of als je vermoedt dat je wachtwoord betrokken is bij een datalek. Als er onverwachte berichten namens jou vanuit je mailadres of social media accounts verstuurd worden, ben je mogelijk gehackt. Verander dan zo snel mogelijk je wachtwoord en stel multi-factor authenticatie in.

Lees meer

Als mijn gegevens versleuteld zijn door ransomware, kan ik ze dan zelf ontsleutelen?

Eerste hulp bij cybercrime

Nomoreransom.org kan je helpen bij het ontsleutelen van je gegevens. De website nomoreransom.org stelt tools beschikbaar die je kunnen helpen met het ontsleutelen van digitale bestanden op je computer zonder de cybercriminelen te betalen. Deze website is een initiatief van Europol, Team High Tech Crime van de politie, Kaspersky Lab en Intel Security.

Lees meer